Det var et tætpakket program, der mødte 11 elever fra 7. og 8. klasse på Langeskov Skole, da de ankom til Oslo. På under to døgn skulle alle deltagere programmere robotter, præsentere idéer og – i det omfang det nu var muligt – nyde, at de endelig stod midt i den store begivenhed.

 

Men inden de to hektiske døgn i Norge havde Langeskov-gruppen knoklet hårdt. Turen nordpå var nemlig ikke nogen foræring. ”Temaet var vand og vi ville udvikle en app, som sætter fokus på familiers vandforbrug”, kunne Jasmin og Freja fra gruppen berette, for First LEGO League er ikke bare leg – det er kreativ læring.

 

Prototype, præsentation og programmering

Der er stor fokus på affaldssortering, men ikke på vandspild, og det vil vi gerne ændre” lød det stålsat fra pigerne. Og det var også det, projektet tog afsæt i – at nedbringe vandspild.

 

Med app-idéen kunne de begynde at udarbejde en prototype, som de lag for lag udformede i en præsentation. App-idéen blev omdrejningspunktet for projektet. Men deltagernes idéer gør det ikke alene, og derfor skulle grupperne også have marketingbrillerne på.

 

Vi havde samlet en masse sorteringsskrald, som symbol på, at vi allerede tænker på miljø, og med vores idé kan vi tage næste skridt mod en endnu bedre verden, hvor der ikke bliver vandmangel.”

 

Smågrinende tilføjer Freja: ”I Norge troede de godt nok, at vi ville lave skraldet om til vand.

 

Ved siden af projektet og marketingopgaverne skulle deltagerne også programmere robotter. Robotterne skulle løse opgaver på en dertil opstillet bane. Robotternes præstationer blev kvitteret med point.

 

I Norge var vi presset på tid og lys under programmeringen, så vi fik ikke den bedste start. Det blev bedre i de efterfølgende runder”, fortæller pigerne med lettelse i stemmen, for det er kun den bedste runde, som kommer med i den samlede vurdering.

 

Fine bedømmelser og godt fællesskab

Tilbage i Langeskov kan Jasmin og Freja glade konstatere, at turen har været en kæmpe oplevelse. Selv om de ikke fik en plads i den endelige finale, hvor hele verden deltager, så var stoltheden over fine bedømmelser ikke noget de kunne skjule.

 

Vi fik gode karakterer i alle kategorier, men vi blev alligevel overgået af en gruppe eller to i hver kategori” fortæller pigerne uden at virke hverken skuffede eller bitre. For som de begge var enige om, var det nogle fortjente vindere af den skandinaviske finale: ”Det, de havde lavet, var fedt”!

 

På spørgsmålet om hvad de synes, var det bedste under hele projektet svarede de enstemmigt ”Alle de nye venskaber”! Et udsagn der vidner om et stærkt fællesskab.

 

Med den begejstring de to piger mindes hele forløbet, er man ikke i tvivl. De har nydt hele forløbet – også de to hektiske dage i Norge.

 

Realiseret med sponsorater

Turen til Norge var ikke billig. På under en måned skulle gruppen skrabe 40.000 kroner sammen for at realisere turen. Ib Andresen Industri var en af de virksomheder, som støttede op om gruppens tur til Norge.

 

Vi ønsker på flere måder at støtte op om læring på skoler, gymnasier og universiteter. Vi plejer typisk at stille os selv til rådighed for elever og studerende i forbindelse med opgaveskrivning og praktikforløb. Denne gang havde forespørgslen en anden karakter, men vi var ikke i tvivl om, at vi ville støtte projektet”, fortæller Marketing Manager Stine Rix, Ib Andresen Industri.

 

Ib Andresen Industri er i forvejen repræsenteret i Langeskov Skoles Advisory Board.

 

FAKTA

Hvert år afholdes First LEGO League. Først lokalt, så hele Norden og sidst globalt, hvor der udnævnes en Champion. På verdensplan er der 32.000 hold, som deltager. Langeskov Skole vandt den lokale finale på Fyn. Danmark var repræsenteret med i alt 14 hold (ud af i alt 45 hold) i Norge.

 

Deltagerne dyster i et givent emne (2017 var det vand) i fem forskellige kategier: robotkørsel, teknologi (robot), marketing, kerneværdier og et projekt. Det hold, der samlet klarer sig bedst, kåres som Champion – den mest prestigefyldte pris.

 

Billede: Hele holdet af elever, som var i Norge.