Stålets påvirkning af værdikædens samlede CO2-udledning er nemlig ikke til at overse:

 

”I snit udgør selve tilblivelsen af stålet 80-95 pct. af CO2-udledningen i de færdige ståldeles værdikæde, så der er ingen tvivl om, at selv små justeringer i mængden af stål betyder noget i det store CO2-regnskab,” forklarer Kasper D. Rasmussen, Energy and Environmental Manager hos Ib Andresen Industri.

 

Hos Ib Andresen Industri svarer det til ca. 2.100 kg CO2 per ton stål. Det er ca. den samme udledning som en flyvetur tur/retur fra København til Seoul i Sydkorea – vel at mærke for én person. 

 

Læs også: Varmepumper giver 209.000 kg CO2-reduktion

 

”Det er altså uden at medregne udledningen fra transport, bearbejdning af stålet, lakering osv. – den del står typisk for 100-400 kg CO2 per ton bearbejdet stål. Med den udledning kan flyveturen fortsætte fra Seoul til Tokyo i Japan”, tilføjer Kasper.

 

Lettere løsninger


Ib Andresen Industri har nu gennem en længere årrække arbejdet sammen med flere af deres kunder om bedre udnyttelse af stålet i deres ståldele, og ifølge Jesper Hansen, R&D Manager hos Ib Andresen Industri, har det mindsket forbruget af stål:

 

”Vi har gennem dialog og tæt samarbejde med kunder været med til at reducere mængden af stål og dermed skabt lettere løsninger. Vi har et eksempel fra solarbranchen, hvor vi med udgangspunkt i kundens tegninger sammen fik reduceret stålkonstruktionens samlede stålmængde med ca. 15 pct. Her var det rådgivning omkring stålkvalitet, som gjorde, vi kunne gå ned i tykkelse.”

 

Læs også: Dropper tradionel diesel til fordel for CO2-kompenseret GTL Fuel

 

I skrivende stund har Ib Andresen Industri en dialog med en kunde i byggebranchen, hvor mængden af stål -hvis alt flasker sig - vil kunne reduceres med 20 pct.:

 

”Det er ikke hverdagskost, at vi kan nedbringe mængden af stål med så meget. Det er typisk i omegnen af 5 pct., når det lykkes - men det betyder altså noget både på kundens bundlinje og i CO2-regnskabet,” tilføjer Jesper Hansen.

 

Men hvad nu, hvis ny teknologi er tungere og derfor kræver mere stål?

 

Højere output


Nye og forbedrede teknologier rammer hele tiden markedet. Men selvom teknologiernes ydeevne bliver større, betyder det ikke, at den tilhørende hardware får vokseværk – tværtimod. Bare tænk på størrelse og ydeevne på en computer fra 1980’erne sammenholdt med en smartphone. Men sådan er det ikke altid – i hvert fald ikke på den korte bane.

 

Igen med et eksempel fra solarbranchen. Her er der sket en stor udvikling. ”Solcellepanelerne, som vores kunder brugte tilbage i 2019, kunne typisk generere 365 watt. I 2021 var det tal oppe på 590 watt. Det er noget af en forbedring, men de solcellepaneler er lidt tungere. Og derfor har vi skullet styrke stålkonstruktionen under dem,” fortæller Jimmy H. Larsen, R&D Engineer hos Ib Andresen Industri.

 

Se video: Mød vores operatører

 

Men det er ifølge Kasper D. Rasmussen ikke så skidt at det ikke er godt for noget: ”Output på watt er steget væsentligt mere end vægten på rammerne – henholdsvis 62 pct. og 25 pct. Hvilket resulterer i en CO2-reduktion på 35 % per kWp (kilo Watt peak) fra stålrammerne, som solcellepanelerne er installeret på. Så på den måde sker der stadig en positiv udvikling med grønt fortegn.”

 

Nemmere at navigere i CO2-udledningen


Forslag om at alle virksomheder, der opfylder nogle bestemte kriterier, skal redegøre for hele deres værdikædes CO2-aftryk i 2023/24 ligger til høring i EU.

 

Bliver forslaget vedtaget, så gælder det for de firmaer som kan sætte flueben ved to af disse tre punkter: (i) har mere end 250 ansatte, (ii) har en nettoomsætning på mere end 40 mio. EURO eller (iii) har en balancesum er på mere end 20 mio. EURO.

 

”Bliver det vedtaget, er det ikke ensbetydende med, at virksomhederne så er tvunget til at nedbringe deres CO2-aftryk, men det bliver nemmere for investorer og slutkunder at navigere efter grønnere alternativer, og det tror jeg vil motivere virksomheder til at kigge nærmere på CO2-udledningen, og hvordan man positivt kan gøre noget ved den,” vurderer Jesper A. Olesen, Corporate Brand & Marketing Strategist hos Ib Andresen Industri, og tilføjer:

 

”Vi kan allerede nu tage dialogen med vores kunder omkring CO2-udledningen gennem værdikæden og komme med input til, hvordan den kan nedbringes. Her tænker vi ikke kun på bedre udnyttelse af stål.”

 

FOTO / Kasper D. Rasmussen, Energy and Environmental Manager (tv), Jesper A. Olesen, Corporate Brand & Marketing Strategist (m) og Jimmy H. Larsen, R&D Engineer (th)